Jak nastavit a používat Google Alerts (Google Upozornění) pro SEO

Každý hledá různé vychytávky, zkratky a možnosti, jak si práci usnadnit. Před delší dobou jsem narazil nástroj, o kterém spousta lidí ví, tvrdí, že je super, že to dává smysl, ale v praxi ho nikdo nepoužívá.

Tímto bezplatným nástrojem, který už jste podle názvu článku poznali, není nic jiného než Google Alerts neboli Google Upozornění (v angličtině mi to zní lépe). Je to nástroj, který mi pomáhá a usnadňuje každodenní práci nejen v rámci SEO strategie, ale při dalších marketingových aktivitách.

Jak nastavit Google Upozornění

Google Upozornění je bezplatný nástroj pro upozorňování vyvinutý společností Google, který vám zašle e-mail nebo přidá položky do kanálu RSS, kdykoli je vaše jméno, značka nebo jakýkoli vámi zadaný vyhledávací výraz zmíněn na webových stránkách indexovaných společností Google.

Než se vrhnete na jejich využití pro vaše podnikání, zde se dozvíte, jak Google Alerts nastavit:

  1. Přejděte na stránku google.com/alerts.
  2. Zadejte vyhledávací dotaz, na který chcete dostávat upozornění. Pod vyhledávacím řádkem se zobrazí náhled existujících výsledků, které odpovídají vašemu vyhledávacímu dotazu.
  3. Klepněte na možnost Zobrazit možnosti.
  4. V rozbalovací nabídce možností budete moci nastavit například frekvenci upozornění, jazyk a místo, kam mají být upozornění doručována.
  5. Klikněte na tlačítko Vytvořit upozornění.

Kdybych například chtěl sledovat zmínky o svém jménu na webech, mohl bych jednoduše vytvořit upozornění na „Daniel Kovalčík“.

Upozornění Daniel Kovalčík
Upozornění Daniel Kovalčík

Pokud se rozhodnete nechat obsah odesílat do kanálu RSS, můžete proces dokonce automatizovat a nechat si upozornění posílat kamkoli chcete. Můžete si vybrat: Slack, textovou zprávu nebo aplikaci seznamu úkolů.

Jak upozornění Google pomáhají strategii SEO

V souboji o přední pozice ve výsledcích vyhledávání Google je třeba zohlednit řadu faktorů: od rychlosti webu a uživatelského zážitku až po kvalitu obsahu a zpětné odkazy.

Zde se dozvíte, jak bezplatný a jednoduchý nástroj, jako je Google Alerts, pomáhá mé strategii SEO u mých klientů.

1. Sledování pověsti mé firmy

Špatné recenze nebo zavádějící tvrzení mohou vážně poškodit pověst vaší firmy. Nastavením upozornění Google, které vás informuje, když někdo zanechá recenzi na váš web, můžete rychle zasáhnout a problém vyřešit.

Zde je několik nastavení, které můžete za tímto účelem přidat do upozornění Google:

„název vaší firmy“ recenze

„název vaší firmy“ nejlepší

„název vaší firmy“ oblíbený

„název vaší firmy“ problém

„vaše obchodní jméno“ podvod

„název vaší firmy“ chyba

„název vaší firmy“ špatné

„název vaší firmy“ zkušenosti

„název vaší firmy“ scam

Rozšířit můžete o další upozornění podobného typu. Toto základní nastavení sám používám.

2. Vyhledávání zmínek bez zpětných odkazů

Vedle kvality obsahu jsou zpětné odkazy pravděpodobně nejdůležitějším SEO faktorem. Zpětné odkazy jsou odkazy, které získáte z jiných webových stránek –⁠ ideálně v rámci stejného tématu. Slouží jako reference, které Googlu říkají, že vaše webové stránky jsou důvěryhodné.

Dobrým způsobem, jak získat zpětné odkazy s malým úsilím, je vyhledat webové stránky, které se o vás již zmínily, ale neuvedly odkaz na váš web –⁠ a požádat o odkaz.

Zmínka na webu bez odkazu
Zmínka na webu bez odkazu

Osoba, která se o vás zmiňuje, vás nejspíše zná, takže část práce je již vykonána. 

Chcete-li najít tyto zmínky, můžete si nastavit upozornění na např:

  • Vaše jméno
  • Název vaší webové stránky
  • Název vašeho produktu nebo služby

Když obdržíte upozornění, budete muset vytvořit a odeslat zdvořilý oslovovací e-mail. Můžete uvést, co vás v článku zaujalo, co se vám líbilo, nejlépe přesný odstavec, kde se o vás autor zmínili, a jak by jejich publikum využilo vložení odkazu na váš web.

Ne vždy to bude fungovat –⁠ autoři mají nejrůznější důvody, proč některé odkazy nezařazují –⁠ ale za pokus to stojí.
Nicméně v rámci link buildingu je to jedna z mých oblíbených metod. Nejčastěji jsem narazil na to, že obsahové weby používaly obrázky mého klienta bez předchozího souhlasu. I když uváděly zdroj, tak odkaz nebyl proklikový. Dále už to bylo jen o komunikaci.

3. Sledování konkurence

Google Alerts používám také, abych zjistil, kde jsou konkurenti aktivní a které webové stránky odkazují na produkty nebo články mých konkurentů. Pokud někdo odkazuje na mé konkurenty, mohl by být ochoten odkazovat i na můj web. 

Sledování konkurentů je pro mě také skvělý způsob, jak objevit nové nápady na témata pro svůj blog. Kdybych například chtěl dostávat upozornění na nové zajímavé SEO články, mohl bych si nastavit následující upozornění:

site:danielkovalcik.cz/blog/

4. Sledujte konkurenci ve své lokalitě pomocí NAP citací

Citace NAP jsou velmi důležité pro lokální SEO.

Nejste si jisti, co je to citace NAP (Name, Adress, Phone Number)? Jak už je možné odvodit z překladu, jde o vaše jméno, adresu a telefonní číslo na webu. Zde je příklad z Firmy.cz:

NAP u firem na Seznamu
NAP u firem na Seznamu

Můžete je pro svou firmu získat několika způsoby, například vyhledáním citací od konkurence a jejich okopírováním.

Chcete-li to provést, vyhledejte na Googlu něco jako “jméno konkurence” + “telefonní číslo na konkurenci” + konkurenční adresu”.

Vyhledání NAP konkurence na Googlu
Vyhledání NAP konkurence na Googlu

Pokud to zadáte, zobrazí se všechny stránky, které obsahují informace NAP vašeho konkurenta. Na tyto weby pak můžete přidat i svou firmu.

Pokud konkurenti aktivně pracují na SEO, budou pravděpodobně neustále získávat nové citace. Musíte se snažit být o krok před nimi.

Řešení? Nastavte si stejné Google Upozornění, které zmiňuji výše, pro všechny vaše hlavní konkurenty a ne jen pro vlastní firmu.

Následně budete vědět, kdykoli váš konkurent získá novou citaci NAP.

5. Hledání příležitostí k publikování obsahu

V rámci link buildingu existuje i tzv. Guest posting. Guest posting (nebo Guest blogging) je, když napíšete obsah pro jinou webovou stránku než je ta vaše, abyste se zviditelnili, vybudovali vztahy a získali zpětné odkazy. Často to může být autoritativnější web, díky kterému se váš obsah dostane více do povědomí než na vašem začínajícím nebo nově vytvořeném webu.

Zde existuje taky způsob, jak si nastavit Googlu upozornění.

„vitamín c“ + „PR článek“

“klíčové slovo” + „sponzorováno“

“klíčové slovo” + „reklama“

Mohli byste použít i další podobné spojení:

“klíčové slovo” + „pište pro nás“

“klíčové slovo” + „napsali o nás“

Tímto najdete weby, které akceptují publikaci externích článků.

Dalším trikem je použít ve vyhledávacím spojení jméno autora příspěvku –⁠ tak budete moci vidět další webové stránky, na kterých publikoval, a můžete posílat žádosti i na tyto weby.

Zde je příklad, jak si můžete nastavit upozornění na příspěvky autora, které napsal:

“autor” + „Kristýna Čermáková“ -site:forbes.cz

Vyhledání autora článků na Googlu
Vyhledání autora článků na Googlu

Při použití této techniky nezapomeňte odstranit webové stránky autora, abyste nebyli zaplaveni upozorněními z webu, na kterém jste jej našli. K tomu stačí přidat operátor -site:webovastranka.cz.

Na závěr o Upozorněních od Googlu

Upozornění Google je skvělý bezplatný monitorovací nástroj, který si můžete přizpůsobit svým potřebám. Můžete si nastavit jednoduchá upozornění na zmínky o značce nebo složitější dotazy pro sledování klíčových slov, vašich konkurentů a další.

Pořád si nejste jistí, jak Google Alerts ve svém podnikání využít? Kontaktujte mě –⁠ rád pro vás vymyslím strategii, díky které vytěžíte z upozornění maximum.

Daniel Kovalčík
SEO mě baví a živí více než 5 let. Líbí se mi ta rozmanitost oboru a propojení s dalšími marketingovými kanály. Stále se učím nové věci, potkávám nové lidi a pracuji na webech domácích i zahraničních.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů