Youtuber
Youtuber je člověk se zálibou v natáčení videí, který své video nahrávky pravidelně zveřejňuje na YouTube – největším internetovém serveru pro sdílení video souborů založeném v roce 2005. Jeho cílem je zaujmout diváka a předat mu určité sdělení nebo ho pobavit. Čím více odběratelů a hodin sledování má youtuber u svých videí, tím více si může vydělat. Platforma YouTube se díky příjmům z reklamy může dokonce stát jeho živností.
Dělení youtuberů podle formy videí
Je jedno, zda se jedná o kosmetiku, životní styl, vzdělávání, DIY nebo uměleckou tvorbu, jako youtuber můžete tvořit videa o čemkoliv, co je vám blízké, kreativitě se meze nekladou.
Podle typu obsahu a způsobu, jakým sdělení předáváte svým divákům, však pravděpodobně budete patřit do některé z těchto kategorií:
- Video bloger (vloger) – reaguje na aktuální dění, povídá o svém životě nebo paroduje různé události a situace. Své názory, myšlenky a zkušenosti vyjadřuje prostřednictvím videí (videoblogů, zkráceně vlogů) publikovaných nejčastěji na platformě YouTube. Zvláštní odnoží vlogera je pak beauty vloger, který se zaměřuje na líčení a kosmetické produkty. Natáčí tzv. hauly, v nichž ukazuje nakoupené nebo darové produkty, a hodnotí jejich kvalitu, případně je porovnává s kosmetikou jiné značky.
- Let´s player – tvůrce let´s playů neboli videozáznamů z hraní počítačových her s vlastním komentářem. Let´s player diváka provádí hrou a ukazujeme mu osvědčené triky, jak hru úspěšně dokončit.
- Pranksteři – youtubeři, kteří se specializují na natáčení vtipných videí tzv. pranků, ve kterých skrytou kamerou zaznamenávají reakce jiných osob, z nichž si zlomyslně udělali legraci.
- Streamer – natáčí videa přes livestream a živě se vyjadřuje například k aktuálním tématům, mluví o svém životě nebo sledující nějakým způsobem baví. Záznam ze streamu je možné uložit pro pozdější zhlédnutí.
- Booktuber – tvůrce videí zaměřených na hodnocení knih nebo čtení jejich obsahu.
Mezi známá jména na poli vlogování patří v České republice například Jan Macák alias MenT, ViralBrothers, Kovy, Hoggy, Jirka Král nebo Misha. Ze zahraničních YouTube hvězd můžeme jmenovat například švédského moderátora videoher a memů PewDiePie, vlastním jménem Felix Arvid Ulf Kjellberg, jehož YouTube kanál byl v květnu 2020 nejodebíranější.
Youtubeři v marketingu
Čím jsou youtubeři aktivnější v přidávání videí a čím hodnotnější či zajímavější obsah tvoří, tím větší mohou mít fanouškovskou základnu a výrazně ovlivňovat názory a chování svých sledujících – mění se v tzv. influencery. Díky tomu se stanou zajímaví také pro firmy a marketéry, kteří je začnou oslovovat s nabídkami spolupráce v rámci propagace jejich produktů či služeb za úplatu nebo barter.
Věk youtuberů a jejich fanoušků
Video „průmysl“ má nejvíce fanoušků mezi mladistvými, protože právě ti se chtějí bavit nebo hledají tipy „jak na to“. V roce 2014 byl podle studie společnosti TNS Aisa YouTube nejsledovanějším médiem ve věkové kategorii do 35 let. Věk samotných youtuberů se pohybuje v podobných číslech. Úspěšní youtubeři ale s publikováním videí začínají již v útlém věku.
Co na mou práci říkají klienti ?
Nezávazné nacenění SEO služeb
Chcete získat zákazníky? Buďte na internetu vidět!
Pomohu vám budovat značku ve vyhledávání dlouhodobě.
Napište mi, jaké jsou vaše cíle.