Strukturovaná data (Rich snippets) – Co to je a jak je správně využít v SEO

Kolikrát jste procházeli poutavé články o tom, jak vylepšit SEO? Zdá se, že každý píše o nějaké „magické“ metodě, která vás dostane vysoko ve výsledcích vyhledávání a promění každou návštěvnost v konverze. Ovšem takové metody bohužel neexistují. Proto, abyste dosáhli úspěchů, musíte splnit celou řadu úkonů. Dnes se podíváme na jeden z nich.

V tomto článku si vysvětlíme skvost s názvem: strukturovaná data.

Existují kontrolní seznamy (Checklisty) SEO must-haves, které musíme splnit, abychom dosáhli požadovaných výsledků. Zahrnují například kvalitní <title>, dlouhý seznam <meta> tagů a použití popisků alt tagů na obrázcích. Zda máte tyto základy zvládnuty, vám prozradí kontrola vašeho webu pomocí Lighthouse, díky kterého navíc získáte další tipy a osvědčené postupy, jak vymáčknout co nejvíce ze SEO.

Vyhledávače však začínají být chytřejší a nároky se stále zvětšují. O společnostech Google, Amazon, Microsoft a dalších je známo, že investují značné množství do strojového učení, a proto potřebují čistá data, aby mohli využívat AI (umělá inteligence) pro vyhledávání.

Na řadu proto přišel koncept schémat. Schémata byla ve skutečnosti financována společností Google a Microsoft – spolu s Yahoo a Yandex, což vedlo ke zřízení schema.org, webové stránky a komunity, která zlepšila jejich formát – nyní jsou označována jako strukturovaná data – informují vyhledávače o tom, co váš obsah znamená. Strukturovaná data Googlu a dalším vyhledávačům pomáhají porozumět vašemu obsahu, mohou vám pomoci s lepší viditelností v SERPu.

Co jsou strukturovaná data?

Strukturovaná data popisují obsah digitálních dokumentů (tj. Webové stránky, e-maily atd.). Používají se na celém webu a podobně jako <meta> značky, jsou to neviditelné vrstvy informací, které vyhledávače používají ke čtení obsahu. Strukturovaná data mají tři formy: Microdata, RDFa a JSON-LD. Microdata i RDF jsou vkládány přímo do prvků HTML dokumentu. Příklad použití atributů Microdata na produktu převzatých přímo z dokumentů schema.org:

Strukturovaná data produkt - microdata
Strukturovaná data produkt – microdata / RDF

Pokud se to zdá jako dlouhé a obtížné značení, trochu to tak je. Určitě je však vhodné, pokud dáváte přednost sjednocení všech svých dat na jedno místo.

Další řešení je JSON-LD. Obvykle je v <script> značce a popisuje stejné vlastnosti v jednom bloku dat. Z dokumentů:

Strukturovaná data produktu - ukázka
Strukturovaná data produktu – ukázka

Osobně preferuji toto řešení pro značení obsahu. I pro člověka neznalého kódování je tento zápis relativně pochopitelný, podobně jako JavaScript pro skripty a CSS pro vaše styly. JSON-LD se může stát nezbytným pro určité typy schémat, kde se obsah stránky liší od obsahu strukturovaných dat (například vyzkoušejte „mluvitelnou“ vlastnost, aktuálně v beta verzi).

Vítaným úvodem k implementaci JSON-LD na web je to, že Google dovoluje načítat strukturovaná data z externího zdroje (Lepší než nutit inline skriptování, což bylo dříve dost frustrující). To lze provést buďto s vývojářem, nebo ve Správci značek Google (Google tag manager).

Co strukturovaná data znamenají a ovlivňují?

Kromě toho, že usnadníte život crawlerům vyhledávačů v čtení stránek? Dvě slova: Rich snippets (strukturovaná data nebo strukturované úryvky). Strukturovaná data se projeví jako vizuální prvky, které se zobrazují v horní části vyhledávače, což se ve výsledcích vyhledávání často označuje jako „pozice 0“ – zobrazuje se nad prvním výsledkem vyhledávání. Zde je příklad jednoduchého vyhledávání „Bábovka“ na Googlu jako příklad:

Ukázka strukturovaných dat ve vyhledávání
Ukázka strukturovaných dat ve vyhledávání

V horní části můžete vidět postup přípravy a rozšířený obsah v pravém sloupci – je to způsob, jak se zobrazit před výpisem výsledků pomocí informací ze strukturovaných dat.

Jak vidíte, pomocí strukturovaných dat je možné dostat se na první stránku výsledků vyhledávání. Je to jiný způsob, než se pouze hnát za prvními pozicemi.

Nebojte, není to nic složitého! Přidávání a testování strukturovaných dat na webu je jednoduchý a relativně bezbolestný proces. Jakmile to zjistíte, začnete je přidávat na každé možné místo, které si dokážete představit, dokonce i na e-maily.

Stojí za zmínku, že strukturovaná data nejsou jediným způsobem, jak se dostat do „rich snippetů“. Vyhledávače někdy mohou z vašeho HTML určit dost na to, aby zobrazily některé úryvky bez vašeho vědomí, ale použití zvýší šance ve váš prospěch. Navíc vám dává prostor určit, jak se má váš obsah zobrazit. Je to lepší varianta než nechat rozhodnutí na Googlu.

Typy strukturovaných dat

Strukturovaná data jsou více než jen recepty. Zde je úplný seznam typů strukturovaných dat, které Google podporuje. (Upozornění Spoiler: je to téměř jakýkoli druh obsahu.)

  • Article (Článek)
  • Book (Kniha – omezená podpora)
  • Breadcrumb (Drobečková navigace)
  • Carousel
  • Course (Kurzy)
  • COVID-19 announcements (Oznámení o COVID-19 – beta)
  • Critic review (Recenze kritika – omezená podpora)
  • Dataset
  • Employer aggregate rating (Souhrnné hodnocení zaměstnavatele)
  • Estimated salary (Odhadovaný plat)
  • Event (Události)
  • Fact check (Fakta)
  • FAQ (Často kladené dotazy)
  • How-to (Návody: Jak na to?)
  • Image license metadata (Metadata licencí obrázků – beta)
  • Job posting (Nabídka práce)
  • Local business (Místní podnik)
  • Logo
  • Movie (Film)
  • Product (Produkt)
  • Q&A (Otázky a odpovědi)
  • Recipe (Recepty)
  • Review snippet (Recenze)
  • Sitelinks searchbox (Vyhledávání na webu)
  • Software app (Aplikace)
  • Speakable (Převod textu na řeč – beta)
  • Subscription and paywalled content (Předplatné a placený obsah)
  • Video

Možností je poměrně dost. S nimi přichází i spousta příležitostí, jak vylepšit obsah webu a využít tyto funkce vyhledávače ve váš prospěch.

Použití strukturovaných dat

Nejjednodušší způsob, jak najít správná strukturovaná data pro váš projekt, je prohlédnout si základní informace Googlu. Pokročilí uživatelé mohou chtít procházet to, co je na schema.org. Začněme s poměrně jednoduchým příkladem, a tím je logo: Strukturovaná data pro logo. Je to jednoduché, protože vše, co opravdu potřebujete, je URL adresa webových stránek a zdrojová URL adresa obrázku spolu s některými základními detaily, které vyhledávači pomohou dohledat, že se jedná o logo. Zde je ukázkový JSON-LD:

Strukturovaná data logo - ukázka
Strukturovaná data logo – ukázka

Nejprve máme samotnou značku <script>, která vyhledávači říká, že se jedná o JSON-LD.

Odtud máme pět vlastností:

  • @context: Toto je zahrnuto ve všech strukturovaných datových objektech bez ohledu na to, o jaký je typ se jedná. Vyhledávači říkáme, že JSON-LD obsahuje data, která jsou definována ve specifikacích schema.org.
  • @type: Toto je typ odkazu na objekt. Slouží k identifikaci typu obsahu, se kterým pracujeme. V tomto případě je to „Organizace“, která má celou řadu vedlejších vlastností, které následují.
  • name: Toto je podřízená vlastnost, která obsahuje název organizace.
  • url: Toto je podřízená vlastnost, která obsahuje webovou adresu organizace.
  • logo: Toto je dílčí vlastnost, která obsahuje cestu k souboru s obrázkem loga organizace. Aby to Google bral v potaz, musí být rozměr alespoň 112 × 112 pixelů a ve formátu JPG, PNG nebo GIF. Bohužel, stále chybí podpora SVG.

Stránka může mít více typů strukturovaných dat. To znamená, že je možné obsah různě kombinovat.

TIP: K vytvoření strukturovaných dat lze použít jednoduchý nástroj pomocí, kterého to zvládne opravdu každý. Můžete použít tento bezplatný generátor strukturovaných dat: https://technicalseo.com/tools/schema-markup-generator/

Testování strukturovaných dat

Vidíte, že vložení strukturovaných dat na stránku není až tak těžké. Jakmile to máme, měli bychom provést kontrolu, zda vše skutečně funguje.

Google, BingYandex (vyžaduje přihlášení) mají k dispozici testovací nástroje. Google má dokonce jeden konkrétně pro ověření strukturovaných dat v e-mailu. Ve většině případů jednoduše zkopírujete a vložíte URL adresu webu do nástroje a spustíte test, který rozpozná vlastnosti, které vidí, a zobrazí vám případné chyby nebo varování, které je třeba prozkoumat.

Nástroj pro testování strukturovaných dat Google
Nástroj pro testování strukturovaných dat Google

Nástroj pro testování strukturovaných dat Google načte značku a zobrazí informace, které rozpozná.

Dalším krokem je potvrzení, že strukturovaná data jsou na vašem webu přístupná prostřednictvím služby Google Search Console.

Možná si budete muset zřídit nový účet a ověřit svůj web, abyste mohli používat konzoli konkrétního vyhledávače, ale kontrola dat je jednoduchá a použitím kontrolních nástrojů, zjistíte v jaké je váš web kondici a jak jej daný vyhledávač vnímá.

Pokud jsou strukturovaná data implementována správně, zobrazí se. V případě Googlu je „Logo“ umístěno v části „Vylepšení“ a vedle něj je zaškrtnuto ✔️.

Kontrola strukturovaných dat v Google Search Console
Kontrola strukturovaných dat v Google Search Console

Všimněte si pole „Logo“, které je na konci detekováno – funguje to!

Vše jsem provedl správně, ale nic se neděje

Stejně jako u všech optimalizací pro vyhledávače neexistují žádné záruky ani časové měřítka, pokud jde o to, jak nebo kdy se používají strukturovaná data. Může to chvíli trvat, než se váš obsah zobrazí jako strukturovaný úryvek – dny, týdny nebo dokonce měsíce! Každopádně to stojí za zkoušku!


Doufám, že vám článek dá dobrou představu o tom, co jsou strukturovaná data a jak je lze využít v praxi.

Existuje spousta tipů, návodů a rad, jak nejlépe optimalizovat stránky pro vyhledávače. Všechno není jen o tom, co je obsaženo v <head> nebo o tom, jak je obsah psán, existují praktické věci, které mohou vývojáři udělat pro pozitivní přínos. Strukturovaná data jsou rozhodně jednou z těchto věcí, co stojí za to prozkoumat a otestovat, abyste z obsahu vytěžili maximum.

Daniel Kovalčík
SEO mě baví a živí více než 5 let. Líbí se mi ta rozmanitost oboru a propojení s dalšími marketingovými kanály. Stále se učím nové věci, potkávám nové lidi a pracuji na webech domácích i zahraničních.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů