Obsah
Jedním z nejdůležitějších kroků v rámci SEO je optimalizace obrázků pro web. Obrázky jsou jedním ze způsobů jak na váš web přivést další relevantní přirozenou návštěvnost. Společnost Google sama klade důraz na správnou optimalizaci obrázků a proto vytvořila doporučené postupy pro Google Obrázky.
Chcete-li pomoci se základní optimalizací vaších obrázků, je zde 6 tipů, které vám ze začátku pomohou.
Uživatelé jako první reaguji na obrázky než začnou číst váš příspěvek. Je to lidská přirozenost, zaměřit se prvně na obrázek. Tématický obrázek s vaším textem může lidi inspirovat ke sdílení a nebo minimálně k tomu, aby se k příspěvku vůbec dostali. Ovšem to můžete i sami vidět jak se díky obrázkům rozšířila sociální síť Instagram a Pinterest.
Dejte si tu práci a vkládejte na web unikátní obrázky, které vystihují nějaké emoce jako je např. humor, drama nebo romantika. Vynechejte bezplatné obrázky, které už všichni viděli na různých webech tisíckrát. Originální obrázek právě může odlišit od ostatních ve vyhledávání.
Pokud podnikáte a prodáváte službu nebo produkt o to důležitější je mít co nejlepší obrázky. Tématické obrázky vám mohou pomoci i při budování vaši značky.
Nemáte možnost, čas nebo prostředky na vlastní originální obrázky? Výbornou alternativou pro originální obrázky je např. Flickr.com, kde je možné použít obrázky pro nekomerční účely zdarma s licencí “Creative Commons”.
Mezi mé další oblíbené zdroje patří také Unsplash.com, který nabízí zajímavé a neotřelé obrázky.
Jasnou alternativou pro fotografie mohou být grafy, screenshoty nebo ilustrace.
Rostoucím trendem je i používání animovaných GIFů. Ale i když jsou animované GIFy oblíbené, nepřehánějte to. Váš příspěvek bude hůře čitelný, protože pohyb obrázku odvádí pozornost vašich čtenářů. Mohou také zpomalit vaši stránku.
Jakmile máte vybrány správné fotografie, ilustrace, grafy aj., tak nyní je na řadě optimalizace obrázků (Image SEO).
Název obrázku a jeho URL budou procházet vyhledávače.
V názvu obrázku použijte klíčové slovo. Pokud bude článek např. o památkách v Praze a v textu budete zmiňovat Karlův most, tak by název obrázku rozhodně neměl být DSC4536.jpg. Správný název souboru by byl karluv-most.jpg.
Dbejte na správné a pojmenování obrázku vzhledem k obsahu, který máte na stránce.
Obrázky s zavádějícími názvy budou zvyšovat míru okamžitého opuštění, čímž do vyhledávače Google vysíláte špatné signály, že váš obsah nemusí být pro uživatele vhodný.
Popisek obrázku je text, který doprovází obrázek na stránce – pokud se podíváte na obrázky v tomto článku, je to text pod každým z nich.
Proč jsou popisky důležité pro optimalizaci obrázků? Protože je lidé používají při skenování článku. Lidé mají tendenci skenovat nadpisy, obrázky a popisky, když rychle procházejí webovou stránku.
Musíte ke každému obrázku přidávat popisky? Ne, protože někdy obrázky slouží k jiným účelům. Rozhodněte se, zda chcete ty své používat také pro SEO, nebo ne. S ohledem na potřebu vyhnout se přílišné optimalizaci bychom řekli, že byste měli přidávat popisky pouze tam, kde by pro návštěvníka dávalo smysl, aby tam nějaký byl. Myslete nejprve na návštěvníka a nepřidávejte popisek jen kvůli optimalizaci obrázku.
Často ignorováno, pole alternativního textu poskytuje uživatelům, kteří nemají přístup k obrázku, popis obsahu obrázku.
Přesné vyplnění alt textu poskytuje další způsob, jak pomoci uživatelům zpracovávat a porozumět vašemu obsahu.
Tyto popisy také slouží k obohacení relevantnosti vašeho obsahu a webovým vyhledávačům lépe pochopit vaše obrázky.
Podobně jako popisky poskytuje alternativní text příležitost posílit váš obsah, pokud jde o zkušenosti uživatelů a optimalizaci vyhledávání.
Vyhledávače preferují obrázky ve vysokém rozlišení a vysoce kvalitní obsah.
Webové stránky s obrázky, které mají špatné rozlišení nebo jsou nesprávně naformátované, se mohou na tabletu nebo na mobilním displeji zobrazit zkresleně. Neprodávejte svůj nekvalitní obsah s použitím obrázků nízké kvality (nebude to přínos pro vás ani vaše uživatele).
Zde je několik tipů, které si musíte pamatovat při výběru formátů souborů:
V dnešní době už je také poměrně rozšířený formát WebP, který představil přímo Google v roce 2010. Mezi jeho hlavní výhody patří:
Generovat WebP obrázky můžete přes téměř všechny grafické programy jako: Sketch, Pixelmator, GIMP nebo za pomocí pluginu i Photoshop a další nástroje od Adobe.
Můžete také použít i online nástroj Cloudconvert pro rychlý převod z PNG do WebP.
Google bere vyhledávání na mobilu vážně a proto vytvořil mobile-first index (tímto je optimalizace obrázků pro web ještě více důležitější).
Znamená to, že je nutné všechen obsah na webu přizpůsobovat mobilním zařízení.
Stránky, které načítají dlouho dobu, často trpí vysokou mírou odchodů z důvodu rychlého odchodu dychtivých návštěvníků, kteří hledají okamžité řešení. Použijte menší obrázek s vysokým rozlišením svého produktu a nabídněte návštěvníkům možnost prohlížení zvětšeného obrázku.
Obrázky, které mají velkou velikost zpomalují načítání vaši webové stránky.
Existuje mnoho skvělých nástrojů pro komprimaci obrázků, včetně:
Bez ohledu na to, jaký nástroj používáte, je důležité optimalizovat obrázky, protože to bude prospěšné pro uživatele i technickou část SEO vašeho webu.
Obrázky by měly mít srcset attribute, který umožňuje zobrazit různé rozměry obrázků v závislosti na zařízení – to je užitečné zejména pro mobilní zařízení.
Více informací o responzivních obrázcích.
Jak uspořádat snímky je stejně důležité jako obrázky, které si vyberete.
Uspořádejte své snímky způsobem, který má smysl v kontextu cesty uživatele.
Například: pokud prodáváte byt a chcete jej lidem přiblížit s použitím vícero obrázků, zobrazte je v logickém pořadí. Začněte fotkou vchodových dveří a následně pokračujte až ke konkrétním pokojům z různých úhlů (tak jako by tou cestou z fotek šel přímo potencionální majitel bytu). Tímto způsobem si člověk může výborně vizualizovat to jak doopravdy bytem prochází a jaké má z toho emoce.
Musíte si i určit správný počet obrázků. I když obrázky mohou komunikovat jiným způsobem , než kterým text nemůže, musíte dát pozor, aby těch obrázků nebylo zbytečně moc. Člověka podobné obrázky mohou nudit a na základě toho může odejít a nebo těch obrázků bude moc a bude trvat dlouho než se mu na webu načtou.
Otestujte si správně množství a to nejlépe tím způsobem, že se zeptáte na názor někoho nezaujatého.
Ať už přidáváte obrázky do mapy stránek, nebo vytváříte novou mapy stránek pro obrázky, musíte obrázky někde v mapě stránek uvést.
Umístění obrázků v mapě stránek výrazně zvyšuje šanci, že vyhledávače budou vaše obrázky procházet a indexovat. Výsledkem je tedy větší návštěvnost webu.
Pokud používáte WordPress, Yoast plugin automaticky mapu stránek s obrázky vyřeší za vás.
Toto nejsou všechny tipy, na které je potřeba se zaměřit, ale jen základní část. Jako další tipy mohou být karty opengraph a twitter, kdy se bude upřednostňovat obrázek při sdílení, který chceme.
Když se budete držet minimálně těchto základních 9 bodů, tak určitě na tom nebude až tak špatně a máte velkou šanci uspět jak u svých uživatelů tak i u vyhledávačů.